Mainstage 3 руководство на русском


Логика Logic Pro. Часть 10: Mainstage 3

Мы снова приветствуем наших читателей, которые заинтересованы в познавании музыкального производства в Logic Pro X! Сегодня мы продолжаем именитый цикл статей и начнём не совсем с привычного. Предыдущие обзоры включали в себя некое введение к работе с Logic Pro в студии, и мы постепенно изучали интерфейс и принципы взаимодействия аудио и MIDI сигналов, их редактирование. Теперь же пришло время взглянуть на “младшего брата” большого секвенсора — Mainstage 3.

Музыканты бывают разные. Хип-хоп продюсер пишет забойные биты, сидя в кресле в своей студии, знатный гитарист жить не может без репетиций с группой, а диджей выступает экспромтом. Именно для разграничивания студийной работы и live-выступлений был придуман Mainstage. Как можно догадаться из названия, речь пойдёт о сцене, то есть о живом выступлении. Apple не поскупились и создали отдельную программу для игры вживую, которая хоть и ответвляется от Лоджика, но обладает тем же интуитивно-понятным интерфейсом и служит для последующего проигрывания ваших записей из Logic Pro X.

Начнём с установки приложения. Тут ничего мудрёного нет, всё по аналогии. Стоимость — 979 руб. в Mac App Store, и это много дешевле Logic X, но и функционал другой. Как уже было сказано, это полноценная отдельная программа. Классной “плюшкой” можно назвать то, что Mainstage 3 включает в себя все (!) инструменты из Лоджика, а значит нам не нужно доплачивать за дополнительный контент. Это крутейшая сделка, ведь мы получаем гигабайты семплов, виртуальных инструментов и плагинов для обработки звука по дешёвке (около 19 Gb).

Итак, первый запуск. Тут нас встречает уже знакомое окно пресетов. Пройдёмся по порядку.

  • 16 Drum Pads (8 Drum Pads) — пресет для забивки ударных и семплов. Как если бы у вас была драм-машина с MIDI или USB подключением, с помощью которой можно синхронизироваться с программой и управлять этими семплами налету (настройка звука, атаки, зацикливания и т.д.)
  • 8 Backing Tracks — базовый пресет для сведения и миксинга аудио-дорожек. Проще говоря, диджейский набор. В нашем распоряжении 8 аудио каналов.
  • Guitar Amp (Bass Amp) — виртуальный усилитель для гитары. Данные преднастройки осуществляют обработку аудио сигнала, подаваемого вами на Mac (через внешнюю аудио-карту или нет) по линейному входу. Таким образом, мы получаем виртуальный педалборд и возможность “прокачивать” свою гитару как в реальности (только в цифровой :)
  • Keyboard — виртуальное фортепьяно (Grand Piano, Electric Piano). Рассуждая логически, Keyboard & Four Backing Tracks  это режим аккомпанирования под 4 аудио дорожки, а Keyboard Minimalist — упрощённый вариант виртуального фо-но. Как это работает? Вы подключаете любую MIDI клавиатуру, после чего получаете набор реалистичных звуков в Mainstage для игры в живую в реальном времени. Пресет Two Keyboards позволяет совмещать два клавишных инструмента на одной панели (таким образом, вы даже можете разбить свой MIDI инструмент на две части).  Tonewheel Organ это орган, а Synthesizers включает в себя библиотеки электронных синтезаторов.
  • Lead Vocal & One Backing Track — режим, позволяющий вам обрабатывать вокал под играющий трек. Можно даже подключить визуализацию субтитров и заметок.

На примере пресета 8 Backing Tracks мы разберём возможности проигрывания лупов (как аудио, так и MIDI) в Mainstage 3, а после рассмотрим основные параметры настройки приложения.

Для проигрывания наших лупов нам понадобятся сами записи, поэтому для начала мы открываем Logic и выбираем  Multi-Track Project. Используя опыт прошлых статей, здесь мы создаем лупы. В нашем случае темп 130 bpm и 4/4 доли. Не сильно зацикливаясь на тонкостях создания идеального звучания, набросали пробный трек. У нас есть 6 дорожек: 5 MIDI и одна аудио. После успешной записи нот и звука, нам необходимо обозначить клипы именами. Делается это для банального удобства, чтобы позже мы знали, “где что лежит”.

Следующий этап — экспорт. Нажимаем на File, затем Export и выбираем Region as Audio File (перед этим не забудьте щёлкнуть на нужный клип). Проделываем тоже самое с каждым клипом.

Наконец, переходим в Mainstage 3 и выбираем шаблон 8 Backing Tracks. Здесь мы видим некое подобие микшера в Logic, но для игры в живую. Используя Drag’n’Drop закидываем наши готовые аудио клипы на каналы, как показано на скриншоте.

Готово! Но что дальше? Зачем все эти кнопки и что еще можно делать в Mainstage, кроме проигрывания аудио?

Контроллеры и глобальная настройка

Обратите внимание на верхний левый угол окна приложения. Здесь мы видим три основных режима работы. Начнем по порядку.

Layout — это редактор всех виртуальных контроллеров, предоставленных нам в проекте. Иными словами, в этом режиме мы выбираем как и каким образом мы будем управлять программой извне (с помощью MIDI инструментов).

Для большей наглядности, откроем новый проект с шаблоном Synthesizers и нажмем на Layout. Перед нами наш инструмент и две панели для настройки экрана контроллеров. Таким образом, справа мы выбираем объект для редактирования, а слева показываются изменяемые параметры этого объекта. Итак, в пресете Synthesizers у нас есть несколько редактируемых объектов. Это: два текстовых поля (127), эквалайзер, поле пресетов, кнопки управления пресетами, педали (сустейн и экспрессия), колеса питчбэнда и модуляции и, собственно, сама клавиатура.

Вся прелесть в том, что изменять вы можете практически всё. От места расположения объектов на экране до изменения цвета подсветки символов. Эдакий музыкальный конструктор. Для примера, посмотрим на параметры самой клавиатуры. Screen Control Inspector делится на три поля.

Hardware Input — параметры аппаратного входа. Кнопка Assign служит для привязки объекта к внешнему MIDI интерфейсу. Таким образом, мы нажимаем на Assign (кнопка должна подсветиться красным), а после нажимаем клавишу на нашей внешней клавиатуре, и происходит привязка. Это очень удобно, ведь если у вас есть электронная педаль сустейна и вы хотите “привязать” ее к виртуальной, то все что нам нужно, это воспользоваться кнопкой Assign.  Функция Velocity Sensitivity определяет чувствительность отклика на сигнал. Например, если у вас профессиональная MIDI клавиатура с качественной механикой (т.е. может определить сильное нажатие от слабого) и вы желаете добиться эффекта игры как на настоящем фортепьяно, то ползунок следует перетянуть правее. Если же клавиатура бюджетная, то заморачиваться по этому поводу не стоит.

  • Поле Settings включает в себя параметры Name (имя объекта), Number of Keys (количество клавиш/нот) и Lowest Key (первая нота клавиатуры). Все параметры изменяемы.
  • Поле Layer Display позволяет включать и выключать индикацию и менять кол-во специальных слоев над клавиатурой, которые будут подсвечиваться в зависимости от проигрываемого в данный момент плагина в Channel Strip (реверб, дилэй, хорус и т.д.).

Раздел Screen Control Palette как раз и предоставляет нам все возможные объекты, которые можно задействовать при конструировании инструмент сета. Здесь вы найдёте все: фейдеры, кнопки, кнобы, переключатели, драм-пэды, эквалайзеры, педали, индикаторы и т.д. Именно в этом и вся прелесть Mainstage — мы можем организовать свое рабочее пространство так, как нам только прийдет в голову, и добавить столько контроллеров, сколько душе угодно. Разумеется, все объекты редактируемы, вплоть до того, что мы можем менять их размеры.

Вкладка Edit выглядит более проще и привычнее. Здесь у нас 4 рабочих области. Область Patch List включает в себя набор пресетов для выбранного нами инструмента. Пресеты рассортированы по категориям: Classics (классические), Leads (ведущие), Pads (фоновые), Bass (басовые), Arpeggiated (арпеджиаторы). Кроме того, мы можем создать собственные пресеты, нажав на “+” вверху области. Следует помнить, что пресет, это не только конкретные звуки, но и последующая обработка этих звуков. За пост и пре-обработку звуков и отвечает область Channel Strips. Можно заметить, что эта панель бувально перенесена из Logic Pro, а значит, мы знаем для чего она необходима :) Таким образом, каждый пресет имеет свои настройки в Channel Strips.

Центральная часть вкладки Edit – это что-то знакомое нам уже прежде. Та же визуальная рабочая область с инструментом и информационная область. Inspector снизу служит для назначения действий объектам. Что это значит? Во вкладке Layout мы назначали MIDI сигналы на объекты, а в Inspector мы присваиваем действие этому объекту. Таким образом, я могу переместить двухполосный эквалайзер в качестве визуализатора загрузки CPU или, что привычнее, в качестве индикатора поступающего звука на аудио выход. Всё ограничивается лишь вашей фантазией.

Обратим внимание на дополнительную вкладку Assignments & Mappings. Нажав на неё, мы увидим таблицу назначения всех контроллеров в проекте. Можно выполнить сортировку по типу объекта (фейдер, кнопка, переключатель) или по типу назначения (Mapping`а). В моем случае в колонке Assignments стоит “No Assignment”, не имея подключённого MIDI-девайса и не назначая никаких действий. Опять же, выбрав нужный объект или действие и нажав кнопку Assign & Map, мы можем привязать аналоговые клавиши к этим действиям.

Говоря о файлах проекта и настройках, стоит упомянуть удобную функцию сохранения пресетов рабочих областей. Такая функция присутствует почти везде. Мы можем сохранять настройки Layout, Screen Controls Palette, Patch List и Channel Strips по отдельности или же весь проект целиком. Это удобно, когда вам необходимо шустро создавать чекпоинты.

В верхнем правом углу окна программы у нас есть 4 кнопки управления. 1-я — для записи аудио (если вы выбрали соответствующий инструмент), 2-я для проигрывания (но режима Track здесь нет), 3-я — это метроном, и 4-я для “мутирования” выходного звука.

Наконец мы добрались к последней, но не по значению важной вкладке Perform. Это то, ради чего мы осуществляли настройку прежних режимов работы. Здесь всё предельно просто: мы имеем наш инструмент, сконструированные ранее объекты (и назначения кнопок) и список пресетов слева. Если обратить внимание на скриншот, то видно максимально минимизированную версию рабочей области.

Это и есть Mainstage — вы выбираете инструмент, подгоняете звучание под себя, настраиваете параметры управления и синхронизации компьютера с “железом”, и, наконец, играете живьем, а это уже дело творческое. Вот и всё!

appstudio.org

MainStage 3 release notes - Служба поддержки Apple

Learn about current and previous MainStage 3 updates.

New in MainStage 3.3.2

Enhancements

  • The maximum fade time in the Loopback plug-in has been extended to 60 seconds.

Stability and reliability 

  • MainStage no longer quits unexpectedly when changing the color of a Background object in the Layout.
  • Opening a MainStage concert from an alias of a folder no longer causes the MainStage preferences to be inaccessible.
  • MainStage no longer quits unexpectedly when grouping or ungrouping controls in Layout mode.

Previous versions

  

MainStage 3.3.1

Stability and reliability

  • MainStage no longer sometimes quits unexpectedly when:
    • Switching patches from Logic Remote with a concert using custom icons
    • Recording the audio output
    • The application is left unattended
  • MainStage no longer quits unexpectedly when the Apply Changes button is pressed after changing the sample rate during playback.
  • MainStage no longer sometimes hangs when patches are dragged to different positions in large concerts.
  • MainStage no longer hangs when a Waves GTR Ground controller is attached.

Performance

  • The power buttons for Sends in the Track Header now respond more quickly when swiping to enable/disable them.
  • Concerts saved with Edit and Assignments & Mapping mode active no longer show a white screen when switching to Performance mode in full screen.
  • There is no longer sometimes unexpected CPU usage when switching patches while holding notes.
  • Playback now reliably plays sound after a saved concert is loaded.

Mixer

  • A new Aux channel strip is no longer created automatically when assigning a Patch Bus as a destination if that Patch Bus is already an input for an existing Aux channel.
  • Patches saved with plug-ins that use Software Instrument tracks as side chain inputs now properly recall the side chain setting when reloaded.
  • Plug-ins on stereo channel strips that have been set to mono no longer unexpectedly change to stereo when the concert is reloaded.
  • I/O labels now work correctly on mono channel inputs and outputs.
  • Meters are once again active on mono channel strips that are panned hard right.
  • Sustained notes are no longer sometimes cut off when played through an alias channel strip that includes a Patch Bus.
  • Using the New Patch from Selected Patched command to combine two patches no longer sometimes causes output signal routed through a bus to stop sounding in rare cases when the Concert is reloaded.
  • The displayed value of screen controls is no longer sometimes 1 increment less than the saved value.

Plug-ins

  • The display of markers again follows the progression of Playback.

Auto Sampler

  • Layer ranges in EXS instruments created by Auto Sampler now have the correct setting for the lowest velocity value for each layer.
  • Auto Sampler now correctly writes files to Alias folders.

General

  • Choosing Built-in Microphone as the input for MainStage on MacBook Pro (late 2016) no longer resets Audio MIDI setup to 4 input channels.
  • Buttons in the Toolbar or Touch Bar now update to show their status when triggered externally.
  • MIDI Clock from external devices is again passed through as expected.
  • Releasing a sustain pedal no longer stops the Metronome.
  • It is again possible to set an Aggregate Device as MainStage’s input device, when the Output device is set to a something different.
  • It is now possible to set a specific MIDI channel to recall patches via Program Change.
  • Tuning presets are again available.
  • Knobs that are set to Pickup mode no longer unexpectedly reset to Jump mode when switching back to a previously selected patch 
  • It is now possible to configure the Metronome to play beats only, with no emphasis on the bar.
  • It is now possible to disable either bars or beats when configuring the Metronome.
  • After importing a set, audio input now outputs as expected to patch buses on patches beyond the first patch. 
  • Pop-up menus for buttons in the Mappings inspector are no longer blank when the button is mapped to a plug-in bypass.
  • User Tunings that are copied from Factory Tunings now include the Root Note.
  • The Thru button in the MIDI Modifier plug-in again works as expected when the input is set to a note number.
  • Saved values of momentary buttons in the off state are now properly maintained when the Invert option is enabled.
  • Screen objects mapped to level meters now change from mono to stereo or stereo to mono when the associated channel strip format setting changes.
  • Exported Alias patches that are re-imported to the same concert now retain mappings as expected.
  • Setting the mapping parameter On Patch Change to Match again works as expected.
  • Adjusting the layer range of a channel strip no longer unexpectedly affects existing Note Input graph settings.

MainStage 3.3

New features and enhancements

  • New, modern interface.
  • Support for the Touch Bar on MacBook Pro.
  • True stereo panning provides more control and discrete manipulation of stereo signals.
  • Directly assign software instruments as sidechain sources.
  • Bus routings are now shown in plug-in sidechain menus.
  • MIDI plug-ins can be used to creatively control plug-in parameters.
  • Set folder icons can now be assigned a color.
  • The Toolbar can now be customized.
  • There is now a key command to show/hide the Toolbar.
  • Supports Disk Space Management on macOS Sierra.

Performance

  • Exiting Full Screen mode from an Edit window no longer cause MainStage to become unresponsive.
  • Improves CPU performance on portable computers with integrated graphics.
  • Includes several improvements to CPU performance.
  • MainStage now displays a warning dialog if the computer gets warm enough to cause audio dropouts or other anomalies.
  • Includes general improvements to CPU performance.

Stability and Reliability

  • MainStage no longer hangs in certain rare cases when dragging patches in large concerts.
  • MainStage no longer becomes unresponsive after the Please quit ReWire applications first dialog appears.
  • MainStage no longer quits unexpectedly when: 
    • Accessing pop-up menus from the Hardware Input dialog in the Assignments & Mappings window.
    • Dragging an AAC file into the Playback plug-in.
    • Loading certain 3rd-party Audio Units plug-ins.
    • Loading a stereo audio file into a stereo instance of Playback that already has a mono audio file loaded.
    • Closing the Auto Sampler while the Velocity window is open.

General

  • The name and path of audio files in Concerts saved without assets are now properly saved.
  • MainStage now reliably displays Playback markers in concerts saved in MainStage 3.2.
  • The Clean Up command no longer deletes files used used by the Loopback plug-in.
  • Incoming MIDI CC messages, including Sustain, are now duplicated for all channels specified in a multitimbral setup.
  • All mappings now continue to work after re-opening the concert, when the same screen object is mapped to more than one parameter.
  • Pasting a patch that contains multi mappings as an alias no longer sometimes causes the mapping tabs to be lost.
  • Loading a multi-layered patch that was created from an alias no longer creates an unexpected extra layer.
  • The Tab key now moves the focus between parameter fields in Inspectors.
  • Concerts created with Save As now properly retain Audio, Loopback and Impulse Response files.
  • The Reverb and Ambience Smart Controls in the Keyboard quick start template now add effect as expected.
  • Mapping for the metronome volume is now maintained when a concert is reloaded.
  • Patches are now saved by default to ~/Music/AudioMusicApps/Patches.
  • The Show Detailed Help key command now works correctly when the Help Viewer is already open.
  • Drag and dropping a folder containing sets into MainStage no longer causes extra copies of each patch within the sets to be duplicated below each set.
  • Screen controls now reliably send external MIDI messages.
  • The Smart Controls for Reverb and Ambience in the Quickstart Keyboard template now consistently work with all patches.
  • Renaming a Concert and then using the Cleanup command no longer can lead to some used assets being removed.
  • Consolidate now consistently places used Impulse response (IR) files into the concert package.
  • The Audio Output preference menu now immediately updates to show newly connected audio devices.

Mixer

  • Holding Option and clicking controls on a Mixer channel strip with multiple channels selected now reliably sets the control on all channels to the default value.
  • Aux inputs from sources that are Aliases are now maintained when opening a saved concert.
  • Exporting a patch that is an alias and reimporting it now correctly relinks to original patch.
  • Patch buses that have been dragged to the left side of the Mixer are no longer renamed to Sum when the concert is saved and then reopened.
  • Right-clicking in the channel strip labels area in the Mixer now brings up a contextual menu.
  • Bus routings are now shown in plug-in side chain menus.
  • Routing for ReWire Auxes is now properly maintained when a concert is saved and then reopened.
  • Changing a stereo output pair to dual mono on systems with more than two outputs no longer leaves the outputs in the wrong order.
  • Custom plug-in names are now displayed as expected in the Mixer.
  • Auxes in aliases of multi-output channel strips now retain their input settings when the patch is reloaded.
  • The view in the Logic Remote mixer no longer sometimes jumps erratically while adding a large number of new tracks in quick succession.
  • Negative values for Input Gain now display correctly on channel strips.
  • Channel strips at the Concert level now display properly in cases where there are no keyboard or MIDI activity objects in the workspace layout.
  • Using the Change All command in a channel strip output menu to change the audio routing for all channels no longer sometimes causes a mono signal to be output from channel strips even when the fader is all the way down.
  • Keyboards deleted from the Layout no longer continue to appear as MIDI input sources on channel strips during the same MainStage session.
  • All Auxes with inputs assigned to the same bus now remain active when a channel strip outputting to that bus is soloed.

Plug-ins

  • The following plug-ins have been redesigned with Retina-ready interfaces: Exciter, Echo, Modulation Delay, Noise Gate, Pitch Shifter and Match EQ, BPM Counter.
  • New Loudness Meter plug-in provides support for LUFS metering.
  • The Modulation Delay plug-in now includes a Feedback Filter.
  • The Chorus and Modulation Delay plug-ins now each offer a D-mode button.
  • The Noise Gate now includes a ducker.
  • The Noise Gate plug-in now offers a filter characteristics menu which may be set to either Band Pass or Band Reject.
  • There are now independent Hold buttons for the Analyzer, Goniometer and Level Meter sections of the Multimeter plug-in.
  • When the Multimeter is in Display view, Ctrl- or right-clicking the display area allows the display to be switched between the Analyzer and Goniometer. 
  • When the Multimeter is in Meter view, Ctrl- or right-clicking the meter area allows the meter to be switched between Peak, RMS, Peak & RMS, True Peak, and True Peak & RMS.
  • 32-bit Audio Units plug-ins added via 32-Lives now work properly when MIDI clock is sent to MainStage.
  • MainStage now properly displays third party plug-ins in the categories they have been placed into in Plug-in Manager.
  • Pop-up menus in EXS24 now open as expected on macOS 10.12 Sierra.
  • When an alias is used for the EXS24 Sampler Instruments folder, MainStage now reliably finds the samples if a copy of the original volume containing the instruments is mounted.
  • Audio data for Loopback instances is now reliably loaded from saved plug-in settings.
  • The count-in button on the Loopback plug-in now works as expected.
  • Preset names for Audio Units v3 plug-ins are now displayed correctly.
  • The I/O plug-in now has a Mix control.
  • It is now possible to set the sample rate when creating IRs in the Impulse Response Utility.
  • Plug-in side chain menus now display full routing information for busses, as is done on channel sends.
  • The Feedback value in the Stereo Delay is now properly maintained if the Routing is changed from Straight to another preset and then back to Straight.
  • A plug-in’s Compare button now activates when a parameter is changed by a MIDI hardware controller mapped to a Smart Control.
  • Changing parameters in the Exciter plug-in during playback no longer causes audio artifacts.
  • Signal passing through a Compressor side chain set to SUM is now at the correct level.
  • Audio Units plug-in windows no longer sometimes get stuck at a certain position on the screen.
  • If a plug-in produces latency, the help tag shown when hovering over its plug-in slot shows the amount of latency the plug-in is producing.
  • External mod wheel events no longer sometimes cause unintended percussion retriggers in the Vintage Organ instrument when it is in morph mode.
  • Timing for the ProcessMIDI() function in the Scripter plug-in has been improved.
  • Multi-Output Audio Units instruments set to output to multiple mono Auxes no longer skip output 2.
  • When a voice is dragged from the Ultrabeat import sheet to an instrument slot, the slot now shows the name of the imported voice.
  • The Peak readout in the Multimeter and Level Meter now continues to work after switching from True Peak to RMS mode.
  • The Phase knob is now dimmed as expected in mono instances of the Phaser plug-in.
  • Audio Units software instruments that support both mono and surround can now be loaded as multi-mono instruments.
  • The Modifier MIDI plug-in can now process Program Change messages.
  • Reordering effects in the Vintage Clav plug-in on macOS Sierra no longer sometimes leaves the effects tiles overlapping one another.
  • Deselecting the Dcy checkbox for Groups in the EXS Instrument Editor now disables decay for the Group when Trigger = Key Release.
  • MIDI plug-ins can now remote control any automatable plug-in parameter on the same channel strip.
  • A list of up to four of the most recently used plug-ins now appears at the top of the plug-in menu.
  • The sustain pedal now works consistently when controlling the Latch button in the Arpeggiator plug-in while in Add Temporarily mode.
  • Loading patches that contain an instance of the Bass Amp Designer plug-in no longer sometimes causes a popping noise.
  • If a plug-in has been renamed in the Plug-in Manager, the help tag now shows the edited name of the plug-in when hovering the pointer over it.
  • Pitch bend range is now adjustable in the EFM1 instrument plug-in.
  • The Modulator MIDI plug-in now offers a 1/128 LFO rate.
  • Undoing the loading of a patch no longer causes samples on other Kontakt instruments to be unexpectedly reloaded.
  • Changing the sample rate no longer sometimes causes unexpected changes to the sound of the Flanger, Chorus, Vintage Clavinet, Retro Synth, and the Pedalboard Chorus and Flanger plug-ins.
  • The Plug-in Manager no longer allows duplicated custom plug-in names.
  • Space Designer can again load plug-in preset files saved to custom locations in Logic 9.
  • Plug-in parameters that are controlled by fader events from the Scripter plug-in now remain functional if the order of plug-ins in the channel strip is changed, or new plug-ins are inserted.
  • Renaming a category in the Plug-in Manager no longer causes the category to unexpectedly move to the bottom of the list.
  • A keyboard set to Multi in the Vintage B3 Organ Split view now maintains the setting when the view is changed to Presets or Controls and then back to Split.
  • The grid in Delay Designer now remains visible when an instance of the plug-in is opened a second time.
  • Third party Audio Units plug-ins now display meters properly in Controls View.
  • Typing in values to parameters in third party Audio Units plug-ins in Controls View now works reliably.
  • The Mic Position in Amp Designer is now easier to adjust without inadvertently closing the position display.
  • The sustain pedal now works as expected with the Vintage Clav in the Plectratone, Dulcitone and Belltone modes.
  • Adjusting the Attack, Hold, or Release time with the scrubber in Retro Synth or MIDI Modulator’s ENV display now reliably updates the envelope points in the display
  • Enabling Constant Mod in the Modulation Delay no longer causes the Delay and Modulation settings to increase.
  • MainStage now supports Audio Units v3 plug-ins.
  • When importing drum kits into Ultrabeat, the Import Kit name is again properly displayed.
  • Instances of the Tremolo plug-in with a rate set to a Hz value are no longer reset to 32 bars when the project is loaded.
  • The Modulation Delay plug-in now includes a Feedback Filter.
  • The Chorus and Modulation Delay plug-ins now each provide a D-Mode button.
  • The Ensemble plug-in no longer sometimes produces crackling noises when both the LFO rate and Intensity are set to low values.
  • Autofilter again provides an LFO Retrigger switch.
  • Amp Designer no longer sometimes outputs unexpected noise after switching from TREM to VIB.
  • Hold is now independent for the Analyzer, Goniometer and Level Meter sections of the Multimeter plug-in.
  • The controls panel at the bottom of the Multimeter plug-in can now be hidden.
  • When Hold is enabled, the Multimeter plug-in now continues to reliably display peaks until playback is started again or the graph is clicked.
  • In the Multimeter plug-in with Hold enabled and Peak set to infinite, the peak indicators remain visible during playback when a period of silence is encountered in the track or song.
  • Ultrabeat no longer unexpectedly changes to Step Sequencer mode when the Command and Option keys are pressed while the plug-in window is open.
  • The Bright/Fat switch on the Double Dragon pedal now operates as expected.
  • The Seed parameter in the MIDI Randomizer plug-in now works as expected.
  • Delay compensation for the Pitch Shifter plug-in is now reliably calculated.
  • Option-clicking the Semitones knob in the Pitch Shifter plug-in now sets it to 0 semitones instead of +7 semitones.
  • The graph in the Bit Crusher plug-in now remains visible when the window is closed and then re-opened.
  • Instruments created with the Scripter plug-in now pass settings from unknown MIDI processors through.
  • Plug-in presets can now be reliably opened using the Load command from all MainStage plug-ins.
  • Plug-in sidechain assignments are now properly maintained when duplicating a track.
  • Double-clicking the icon in the Patch Library for any software instrument based track now opens the software instrument plug-in.
  • An issue is addressed which could cause plug-ins to incorrectly show as missing.
  • A rare issue in which duplicated EXS24 instruments might stop playing back is resolved.
  • The Plug-in Manager now shows a warning dialog if a custom name that already is in use is entered for another plug-in.

Alchemy

  • Alchemy’s Transform pad now responds correctly to incoming assigned MIDI control messages.
  • Concerts containing Alchemy instances no longer save unexpected duplicates of Alchemy .aaz files to the concert bundle, or to ~/Music/AudioMusicApps/Samples.
  • The Magnet Effect in Alchemy now reliably sounds in tune.
  • Alchemy's LFO waveshape display now updates as expected after loading an LFO preset.
  • Alchemy Modmaps with Y Snap set to 1/12 now correctly snaps nodes to 1/12 increments.
  • In Alchemy, if a sample is imported to Source A using Sample mode and then the same sample is imported to Source B, C or D using Granular mode, disabling Source A no longer leaves the other Source position stuck at 0.
  • A double-click is now required to edit the text below a Performance Control.
  • The last used folder to import audio into an Alchemy Source is now remembered after the File > Clear command has been used.
  • Right-clicking Auto-assign on an Alchemy Performance Control now reliably only assigns that control.
  • The tuning of several Alchemy presets is improved.
  • Option-clicking on a curved AHDSR segment in Alchemy again immediately affects the control segment and makes the linear decay stage audible.
  • The post-modulation feedback ring around Alchemy’s arpeggiator pattern knob now continues to update after it has been manually adjusted.
  • Assigning the modwheel to control a parameter in Alchemy no longer removes the modwheel assignment in the Performance section.
  • The Alchemy Spectral Editor now saves a separate undo step per source, and if there is no undo step available, the Undo button is now dimmed.
  • Notes being held in Alchemy while switching VA oscillator wave shapes now continue to sound as expected.
  • Alchemy now offers Downsample as an option for Source, Master and Multimode filters.
  • Changing a point in Alchemy’s Envelope Editor now properly updates the Partials display.
  • The Alchemy arpeggiator now offers an Input Snap setting that quantizes incoming MIDI notes to the rate when MainStage is running.
  • When an external controller is used to adjust Alchemy’s AHDSR, the curve now immediately updates visually in the plug-in.
  • Import of MIDI files to the Alchemy arpeggiator is improved.
  • It is again possible to load Alchemy .acp files from the plug-in Load file menu.
  • It is now possible to auto assign all ADSR Performance controls to the same envelope with one click in Alchemy.
  • Alchemy now displays values when adjusting grain size in increments smaller than 1 ms.
  • Alchemy now responds consistently to channel and polyphonic pressure.
  • Performing Undo after loading a Patch no longer causes instances of Alchemy that have been modified since the project was last saved to unexpectedly reset to the saved state, or to the default state if the project has never been saved.
  • Audio quality of Apple Loops imported into Alchemy is improved.
  • The Alchemy LFO selection menu now lists the LFO number and its currently configured waveform.
  • The first note played into an Alchemy instance no longer sometimes causes an unexpected spike in CPU usage.
  • Autosave now works for Alchemy.
  • A scroll bar is now consistently shown in Alchemy’s Browser preset list in Simple mode.
  • Alchemy now loads presets that use AAZ files more quickly.
  • Alchemy Mod maps assigned to controls that operate in semitone values now default to snapping to 1 semitone increments when adjusted.
  • Alchemy sounds with the Additive Magnetic Effect modulated by Key Follow now play reliably in tune.
  • Changing the VA waveform from the source menu now properly resets the groups in cases where the source contains multiple groups.
  • Formant analysis now gives good results on samples at sample rates other than 44.1 kHz.
  • Quick Help system now works with Alchemy.
  • Controls labeled “Add FX” or “Spec FX” in Alchemy now respond to MIDI learning in the Learn page.
  • Alchemy now remembers the last used folder location when loading user-created IR files.
  • Alchemy now fully supports Unicode/2-byte characters for file names, folder names, patch names and comments.
  • Emoji symbols now work properly for names and labels in Alchemy.
  • Re-enabling Core Audio before saving an edited Alchemy preset no longer causes its AAZ data to be lost.
  • Imported Alchemy AAZ data is now reliably retained when an auto-saved project is opened.
  • Sound quality is improved in Alchemy when samples are imported using Additive + Spectral Analysis Mode.
  • Alchemy no longer produces a short click when the Attack envelope is set to 0.
  • Alchemy no longer displays an unnecessary “Activate all sources to enable morphing” warning when three samples are imported in Spectral mode to sources A, B and C, and then Morph Linear is enabled.
  • In Alchemy, canceling a second zone import containing multiple files no longer leaves some of the files added to the group along with additional empty zones.
  • The FM Filter parameters of Alchemy now show the correct names in the Mod Rack and for automation.
  • When a delay is loaded into the Alchemy effects rack, the knob now shows the correct range of –100 – +100.
  • The Glide knob in Alchemy now consistently displays Rate or Time value according to the option selected for that preset.
  • Adding an effect that causes Alchemy’s Effects Rack to reposition or redraw no longer causes some controls to be unexpectedly renamed.
  • The Alchemy LFO Waveform display now reliably resets after the LFO section file is cleared.
  • When stepping through source files that are named after an oscillator, Alchemy no longer selects an oscillator and sets it to VA mode.
  • Alchemy AHDSR envelope Hold and Decay stages now trigger consistently with short values.
  • The Alchemy Convolution Reverb IR selection menu now shows a check mark next to the correct entry after another effect has been added to the Effects rack.
  • The Additive and Spectral effect parameters of Alchemy no longer unexpectedly reset after selecting a third Additive effect for slaved Morph Sources, or adjusting the Spectral Filter’s frequency values.
  • Selecting None for Alchemy’s Additive or Spectral effects now disables the effect as expected.
  • Alchemy no longer shows an unneeded Locate File dialog when saving a project in which audio has been imported using Add+Spec+Formant into a Source since the project was last saved.
  • When Alchemy imports a melodic Apple Loop, it now uses the key tag stored in the loop to set the root note.
  • The Concert > Cleanup command no longer removes Alchemy IR files stored in the concert package.
  • Alchemy now navigates correctly in folder structures in which a parent folder contains subfolders that have the same name as the parent folder.
  • Performing Save As on an existing Alchemy preset no longer incorrectly applies that preset's attributes as a filter to the preset list.
  • Alchemy’s Add + Spec analysis now ignores noise components of the signal, providing better separation between noise and harmonic components.
  • When Alchemy imports an EXS instrument with only one group to a new group or zone in Alchemy, the resulting zones are now expanded to cover the full velocity range.
  • When an AHDSR with a very short attack is assigned to an Alchemy amplitude control, notes played during the release phase of other notes no longer cause a click.
  • XFade XY morphs no longer affect sources that are not set to participate in the morph.
  • When importing to additional sources in Additive mode to an existing sound, the new sources’ effects values are now set to default.
  • The Mod Source name is now properly displayed in the Mod rack when either KeyFollow or KeyFollowFixed is assigned to a control.

Auto Sampler

  • It is now possible to define custom velocity settings for layers in Auto Sampler.
  • It is now possible to set minimum and maximum trigger velocities when sampling in Auto Sampler.
  • Auto Sampler now allows up to 16 velocity layers.
  • Auto Sampler no longer prematurely stops recording between zones.
  • The Auto Sampler Round Robin setting is now saved as expected.
  • Auto Sampler parameters are now restored as expected when a concert is reloaded.
  • Meters are now displayed as expected after sampling in Auto Sampler.
  • Auto Sampler now allows the creation of multi-sample Round Robin keymaps.
  • Auto Sampler now allows custom defined velocities ranges.
  • Auto Sampler settings saved as part of a default MainStage concert are now recalled as expected when the default is loaded.
  • Auto Sampler no longer sometimes hangs when sampling long sustained notes.
  • Auto Sampler no longer creates stereo samples when sampling mono sound sources.
  • Auto Sampler no longer sometimes creates unexpectedly long samples when creating one-shot recordings from certain Audio Units plug-ins.
  • Auto Sampler no longer sometimes creates truncated samples for some notes when sampling from Audio Units instrument plug-ins.

Smart Controls

  • Smart Controls for aliases of channel strips that contain a Vintage Organ now update to follow the plug-in.

Logic Remote

  • Support for Logic Remote 1.3.2.
  • Alias channel strips no longer continue to be displayed in Logic Remote after they are deleted from MainStage.

Control Surfaces/MIDI Controllers

  • MainStage again sends MIDI feedback to connected external devices.
  • On Logic Remote, meters now show color for peaks over 0 db.

Accessibility

  • Plug-ins open in Controls View by default when Voiceover is active.
  • Improved Accessibility to Alchemy parameters in Controls view.

  

MainStage 3.2.4

New Features/Enhancements

  • Arturia Keylab 25, 49 and 88 keyboards are now automatically detected and configured for Smart Controls in MainStage.
  • The Learn button for setting the note range for a layer now automatically disengages after a MIDI event is received.

Stability/Reliability

  • MainStage no longer freezes when adding an output to certain multi output Audio Unit plug-ins when running in German.
  • MainStage no longer quits unexpectedly when a stereo plug-in is inserted on a mono channel strip.

Performance

  • The channel strip library now opens more quickly.
  • Sending Expression CC messages to an EXS channel no longer sometimes causes crackles.

Mixer

  • The plug-in in the lowest slot is no longer removed when inserting a plug-in at the top of a single selected channel strip.

Control Surface/Hardware Support

  • M-Audio Oxygen 25 Mark IV, Oxygen 49 Mark IV and Axiom 25 2nd Gen keyboards now work as expected with MainStage.
  • Nektar Panorama control surfaces again work as expected with MainStage.
  • Patch changes now work reliably from all keyboards and controllers auto-configured by MainStage.
  • The transport buttons on AKAI MPK25/49/88 controllers now work as expected.
  • Screen controls with the Send Value To option enabled again respond smoothly to input from rotary encoders.

General

  • Quick Help now works in plug-in headers.
  • Patches saved in MainStage 3.2.2 that include external instruments now load correctly.
  • The Waveform object now reliably shows the waveform when a saved concert is reloaded.
  • Audio routings are properly preserved when using certain multi output Audio Units plug-ins when running in German.
  • Channel strip meters in the mixer now reliably show correct levels after they have been switched from mono to stereo.
  • Routing stereo channels to mono outputs no longer forces post pan and post fader sends to be mono.
  • The CPU and memory meters now remain visible and functional in full screen mode.
  • Concert level Aux channel strips deleted from a concert no longer sometimes come back when the concert is reopened.
  • Mappings in which one control is mapped to multiple actions are now reliably maintained when a saved concert is reopened.
  • The display for IR waveforms in Space Designer now updates immediately when loading a preset or reversing an IR.
  • The level meter screen control now shows red when receiving full level signal.

  

MainStage 3.2.3

New features and enhancements

  • Over 650 new Apple Loops are included in a variety of dance and popular music genres.
  • The spectral engine in Alchemy now provides 11 spectral effects for allowing creative sound processing in the frequency domain.
  • Apple Loops can now be dragged into Alchemy and they will automatically conform to the current tempo.
  • Alchemy now supports MIDI mono mode This allows you to use third-party Expressive MIDI Controllers, including products from Roli and Roger Linn Design.
  • Alchemy now automatically adjusts the gain when morphing Formants.
  • The Sound Library now displays content when it's available but not yet downloaded. Individual files or directories can also be downloaded directly from within the browser.
  • Holding shift while double-clicking on a channel strip EQ slot now inserts a Linear Phase EQ.
  • Drum kits and software instruments in MainStage now respond to Force Touch and 3-D touch with supported devices.

The following plug-ins have been updated with new Retina-ready interfaces:

  • Stereo Delay, Tape Delay, Sample Delay, Bitcrusher, Clip Distortion,  Distortion, Phase Distortion, Adaptive Limiter, Limiter, Single Band EQ, AutoFilter, Levelmeter, Multimeter, Chorus, Ensemble, Flanger, Microphaser,  Phaser, EnVerb, SilverVerb,  Gain, Klopfgeist, Test Oscillator

These plug-ins include the following new features:

Delays > Stereo Delay

  • Stereo Link – Change parameters for both Left and Right channels at the same time while preserving any differences between values. The Command key acts as a temporary way to disengage the stereo link for making changes to individual Left and Right channels.
  • There are now separate filter settings for both Left and Right channels.
  • Dotted and Triplet notes have been added to the delay time menu.
  • Dragging the delay time knobs can be used to set the timing with "in-between" value deviation. Clicking on the note values around a knob snaps to times with deviation set to 0%.
  • Routing presets make it easy to set up common delay patterns like Ping Pong, Panning, Rotating and more.

Delays > Tape Delay

  • Tape Delay now includes Tape Head Mode and Spread control.
  • The Distortion Level has been renamed to Clip Threshold.
  • Dotted and Triplet notes have been added to the delay time menu.
  • Dragging the delay time knobs can be used to set the timing with "in-between" value deviation. Clicking on the note values around a knob snaps to times with deviation set to 0%.

Delays > Sample Delay

  • You can now switch the delay amount between milliseconds and samples.

Distortions > Bitcrusher

  • The Mix parameter is now on the main interface.

Distortions > Distortion

  • Level Compensation is now on the main interface

Distortions > Overdrive

  • Now includes Level compensation

Dynamics > Adaptive Limiter

  • Meter delay compensation
  • Optimal look ahead button

Dynamics > Limiter

  • Meter delay compensation
  • Choice of Legacy and Precision mode

Filters > AutoFilter

  • AutoFilter now includes Add Peak filter mode.
  • The Distortion Mode menu now includes Classic, Tube, and Scream
  • The Distortion Mode can be selected individually for input and output distortion.
  • There are now separate Distortion Mode menus for Pre and Post Filter.
  • The Distortion, LFO, Envelope, and Filter sections now each have an individual bypass button.

Metering >  Levelmeter 

  • Meter delay compensation
  • Numerical readout for max RMS value
  • Vertical and horizontal UI versions
  • Adjustable "Target Level" where the yellow range starts

Metering > Multimeter 

  • Meter delay compensation
  • Numeric readout for max RMS value
  • New 63 band mode
  • Adjustable "Target Level" where the yellow range starts
  • Loudness meter
  • Discrete readouts for LU-I and LU-S

Modulation > Ensemble

  • On/off for LFO 1, LFO 2, and Random modulation sources

Modulation > Flanger

Modulation > Microphaser

Modulation > Phaser

  • Sync for LFO
  • Exponential sweep mode
  • Feedback filter on/off switch 

Reverbs > SilverVerb

  • On/off switch for modulation

Stability and performance

  • MainStage 3.2.3 includes various fixes to enhance performance, including a significant performance improvement with Alchemy.
  • MainStage no longer becomes unresponsive when a Sysex dump is being received.
  • These actions no longer cause MainStage to unexpectedly quit:
    • Changing the audio driver output preference when a large concert is loaded now takes significantly less time.
    • Loading a concert that has been saved with a new name
    • Closing a concert, or quitting the application
    • Selecting Insert Patch Bus as the output routing for a new channel

Smart Controls

  • If you manually adjust the puck and then load a new patch, the puck position now updates to reflect the patch.
  • Smart Controls no longer displays values that are half of the saved value of the control they're mapped to. 

Mixer

  • Clicking on an instrument layer in the workspace now selects the related channel strip.
  • Drum Machine Designer patches now reliably load with the correct bus structure.
  • Aliases now reliably point to their correct channel strips when a saved concert is reopened.
  • MainStage now creates the correct output routing when a bus number higher than the available number of Outputs is selected. 
  • Routing assignments for channel strips assigned to output to busses are now reliably maintained when loading saved concerts.

Updated Plug-ins

  • The default star rating for Alchemy presets now shows as three light gray stars.
  • Selecting a filter type in Alchemy now automatically enables the filter.
  • Alchemy now displays a warning if a preset is loaded with samples that Logic can't locate.
  • The Alchemy Waveshaper now affects output before playback is started.
  • Alchemy now reliably loads samples in instances where a preset is altered in a project but isn't saved as a preset.
  • Loop crossfades from zones in EXS instruments are now reliably maintained when imported into Alchemy.
  • In Additive synthesis mode in Alchemy, the Num-Osc control has been renamed to Partials to more accurately represent its function.
  • Dragging the loop markers in Alchemy no longer inadvertently moves Start and End markers.
  • Alchemy loop cross fades now work properly when Start or End markers for the loop are at the Sample Start or Sample End markers.
  • The label on knob 3 of Filter 2 in Alchemy now reliably shows the title of the currently selected source filter.
  • Text rendering on Retina displays is improved in Alchemy.
  • In Controls view, stereo linked controls in plug-in windows now visibly update correctly when adjusted.
  • Typing a value for an Alchemy parameter now properly sets the parameter to the typed-in value in the plug-in window Controls view, and in Smart Controls.
  • When an Apple Loop is imported to an Alchemy source, settings are automatically configured so that the loop can be triggered from any key and the loop plays at the current project tempo.
  • Fixes an issue where the Alchemy plug-in window could sometimes get stuck in one position.
  • The Alchemy "Priority = Oldest" voice mode now works as expected.
  • Sample previews no longer shift in pitch in the import browser in Alchemy when you perform a second playback and the project sample rate is set to 96 kHz.
  • When opening a saved project, the browser window in Alchemy now opens in the same place as when the project was saved.
  • When both Morph mode and Additive Complex mode are enabled, Alchemy now shows the correct settings for Additive Complex when a sample is imported to a second Source.
  • The Analyzed Formant controls in Alchemy no longer appear to be active when Analyzed is not enabled.
  • When adding new tags to Alchemy, typing in the text field no longer activates key commands assigned to typed characters.
  • The Polyphony Modulator in Alchemy now works correctly.
  • Select MIDI in the Keymap Editor in Alchemy now operates correctly when switching from one group to another.
  • Clicking the previous or next arrow in an Alchemy Source selector now enables the Source if it was disabled.
  • Alchemy now reliably retains imported Additive or Spectral sample data when reopening an Autosaved version of a project.
  • When importing samples, Alchemy no longer shows folders that don't contain supported audio file types.
  • Closed Alchemy windows now reopen to the correct size on dual display systems where the main display is smaller than the secondary display.
  • Alchemy presets that employ the KeyFollow modulation source on tuned filters now sound in tune when the Software Instrument Pitch project setting is set to a value other than 0.0 cent (440 Hz).
  • Pressing the Escape key no longer closes plug-in windows. You can now use the Escape key to cancel other operations, like dragging files from the Finder into Alchemy.
  • The Vintage B3 Organ now plays in tune when switching from stereo to mono when the Software Instrument Pitch project setting is set to a value other than 0.0 cent (440 Hz).
  • It's again possible to drag IR files into the Space Designer to load them.
  • Reverse again works in Space Designer.
  • Bass Amp Designer no longer outputs clicking sounds when the Output Mix fader is moved from Amp to Direct Box.
  • In Ultrabeat, selecting the Show in Finder option from the Oscillator sample selection menu no longer initializes parameters for the Oscillator.
  • Automating the cutoff filter to 100% in Autofilter no longer causes intermittent audio dropouts.
  • Moving your pointer over the left side of the Surround Multimeter plug-in window no longer causes it to inadvertently switch between Analyzer and Goniometer mode.
  • The key commands for Previous and Next setting now work with MIDI plug-ins.
  • It's again possible to define a User Scale in the Transposer MIDI plug-in.
  • Patches created in Logic Pro that use the External Instrument plug-in now open correctly in MainStage.

MIDI

  • SysEx data is now passed through External Instrument channel strips.

Accessibility

  • Patches in the patch selector screen object are now accessible in Full Screen mode using VoiceOver.
  • There's now a preference to always open plug-in windows in Controls view, to help when using VoiceOver.
  • The action buttons to add channel strips and new patches are now accessible with VoiceOver.

General

  • Changes to the size and position of the Key Commands window are now retained when the window is closed and reopened.
  • Meter objects now display in stereo when the object is switched from mono to stereo.
  • Performing Undo after selecting a patch no longer causes a Software Instrument to be removed from the channel strip.
  • Maximizing the size of MainStage in Layout mode no longer causes the MIDI In display to turn black.
  • MainStage no longer causes an unexpected aggregate device "AutoAggDevice" to appear in Audio MIDI Setup.
  • Patch List selector screen objects now immediately shows new patches when it’s created.
  • Buttons in the Workspace now reliably display the state of the parameters they're mapped to when the Parameter Values > On Patch Change preference is set to "Keep current value."
  • MainStage now reliably opens the most recently saved concert at launch when this startup preference is set.
  • Concert files copied in the Finder and then opened in MainStage now reliably maintain the correct window position and sizing.
  • Dragging a concert file onto the MainStage app to open it no longer opens the most recently saved concert when this startup preference is set.
  • The Waveform screen object now reliably displays audio file waveforms when a concert has been saved and then re-opened.
  • If you disable Feedback Detection in preferences, it no longer unexpectedly re-enables when you open the app.

MainStage 3.2.2

  • Includes several fixes to enhance stability and reliability.
  • Fixes an issue introduced in MainStage 3.2.1 that could stop some Concerts from opening.
  • MainStage no longer quits unexpectedly when changing from one preset to another when using the Vintage B3 Organ plug-in.
  • A stereo instrument that's panned to the right now sends the correct signal to the left mono output.
  • The Progress Indicator screen object again works as expected.
  • Mappings to aliases are now saved properly in patches that contain multiple aliased channels.
  • Pasting an external channel strip as an alias no longer causes unexpected duplicates of channel strips.

MainStage 3.2.1

  • Includes fixes to improve stability and reliability.
  • Alchemy Smart Controls now update reliably when MainStage is reopened after quitting unexpectedly.
  • Mono instances of the Vintage B3 Organ now play reliably in tune when using a Global Tuning offset.
  • It no longer takes two attempts to make adjustments to the tempo of a Loopback instance at the Set level.
  • The Download Additional Content window now displays the correct language when the primary language is set to English and the region is set to a non-English-speaking region.
  • Concerts that contain custom panel background images now open reliably.
  • Show Detailed Help works as expected again.
  • Aliased patches exported from MainStage 3.2 now properly trigger an Import Alias dialog when reimported.
  • The Gain Reduction meter is again visible in the Limiter plug-in.
  • Knobs on Smart Controls now reliably adjust when accessed from Logic Remote.
  • MainStage no longer sends duplicate MIDI messages in some cases where a layered split is defined at the Concert level.
  • Large concerts saved in previous versions now open more quickly.
  • The Reverse IR function works as expected again.
  • Text inside text objects in patches that do not contain channels is now reliably retained when a concert is saved and then reopened.
  • Resolves an issue which stopped some older concert files from opening in MainStage 3.2
  • The correct inputs for external instruments are now reliably retained when reopening saved concerts.
  • Loopback now properly retains the monitor setting when it is set to off.
  • Mappings for Screen Controls that select Playback markers are now correctly retained in saved concerts.
  • Using audio files with special characters in the filename in Playback no longer causes MainStage to unexpectedly quit.
  • Waveform screen control object mappings now display the correct image, and save as expected.

MainStage 3.2

MainStage 3.2 includes Alchemy, a new sample manipulation synthesizer that includes the following:

  • Next generation synthesizer plug-in with multiple sound generators including; additive, spectral, formant, granular, sampler, and virtual analog
  • Over 3,000 presets for all types of electronic music including electronic dance, hip hop, rock, and sound for picture
  • Integrated keyword preset browser for finding the right sounds quickly
  • Performance controls like the Transform Pad make it easy to explore and reshape sounds
  • Combine up to four synth modules to create complex multi-layered sounds
  • Virtual analog oscillators produce authentic recreations of iconic synth sounds
  • Wide selection of modeled analog and special effect filters for producing sounds with vintage character and tonal complexity
  • Create animated, dynamic instruments using over 100 modulation sources that include flexible LFOs, AHDSR and MSEG envelopes, and step sequencers
  • Manipulate and combine samples in new ways using unique collection of morphing and resynthesis tools
  • Import EXS24 instruments or create your own using a robust set of sampler features
  • Apply independent arpeggiators to each of the 4 sound sources to transform simple chords into elaborate performances
  • Integrated effects rack with reverb, modulation, delay, compression, and a range of distortion effects

Additional new features in MainStage 3.2 include the following:

  • It's now possible to add custom icons for patches and channel strips
  • Includes a Set Saved Value key command to save the current value of a control to the Concert
  • Setting the Metronome to use an output other than 1-2 now creates the needed output channel strip if it doesn’t yet exist

MainStage 3.2 also includes the following updates:

  • Includes general stability improvements.
  • Metering for Outputs higher than 1-2 now works correctly.
  • Changing the MIDI > Display Middle C preference now updates the Keyboard in the Layer editor to match.
  • It's now possible to reduce the size of the MainStage window further.
  • Clicking the Channel Strips area now consistently brings the focus there.
  • Pasting a patch as an alias now works when the parent patch has been cut or deleted.
  • The ruler in the Waveform screen object now properly displays time.
  • Controls mapped to Send to All > Keyboard Destinations > Channel Strip Parameters > 7 (Volume) now work as expected.
  • Custom key commands now work more reliably after MainStage is quit and reopened.
  • MIDI is now reliably passed through to Channel Strips that contain a bypassed instance of the Scripter plug-in.
  • Some notes are no longer triggered with an unexpectedly low volume when Speed MIDI Control is mapped to the Mod Wheel.
  • MainStage now immediately recognizes aggregate devices created in Audio MIDI Setup while MainStage is running.
  • With two open concerts, closing one, and then switching to the second no longer stops MIDI and audio from passing to and from the remaining concert.
  • Smart Controls are no longer missing if MainStage is launched as a log-in item, with the option to open the most recent concert at launch in Perform mode.
  • The Layout mode Screen Control Inspector now updates reliably after an external controller is assigned.
  • The Audio preference pane no longer lists “Display Audio” twice for each connected display when two Thunderbolt displays are connected to the computer.
  • Sustain pedal off messages are now sent to external devices if a patch change has been sent with the sustain pedal pressed.
  • Continuous screen controls no longer send a MIDI value that is 1 value lower than the onscreen parameter control shows.
  • Switching from one patch to another while playing MIDI now quickly triggers sound.
  • The sustain pedal now continues to work reliably after its mapping is changed.
  • The MIDI Out tab for the External Instrument channel strip Inspector now offers a checkbox to control whether Expression is sent to the instrument.
  • Switching between patches that use the I/O plug-in no longer causes audio pops or glitches.
  • Dragging a PDF to the Image Well for a background object now works as expected.

MainStage 3.1.1

  • Allows you to disable Screen Saver when in Perform Mode
  • Fixes an issue where expression pedals could not control the input level of audio channel strips 
  • Resolves an issue where the Download Manager could appear empty
  • When more than 10 Drum Machine Designer patches are loaded, all channels show their associated sub-channels
  • MainStage no longer shows an error that the Concert file is corrupted when loading certain concerts created in previous versions
  • Next/Previous screen control buttons for changing patches and sets not assigned to a MIDI channel reliably respond to mouse clicks again
  • MIDI output now works when a channel strip setting file that includes an External Instrument plug-in is loaded
  • MainStage no longer outputs an audio pop when switching between certain patches
  • Pan works properly again with mono audio channels
  • The Instantly Silence Previous Patch setting works when moving from a patch using External MIDI to one using a Software Instrument
  • There is now a link to the AutoSampler documentation in MainStage Help

MainStage 3.1

New Features and Enhancements

  • Redesigned Compressor plug-in with scalable, Retina-ready interface and a new compressor model. 
  • Retro Synth can now create wavetables from imported audio and is able to stack up to 8 voices.
  • The Plug-in Manager now allows you to customize the organization of your menu.
  • Expanded sound library includes over 200 new synth patches and 10 Mellotron instruments.
  • New Auto Sampler plug-in converts hardware synthesizers into sampled instruments.
  • Custom shortcuts can be assigned and managed using the new Key Command editor. 
  • It is now possible to copy and paste ranges in the layer editor.

Stability

  • MainStage no longer quits unexpectedly when selecting all patches.

General

  • MainStage no longer drops out of Full Screen Performance mode when you use a KVM switch to change the display to another computer.
  • When moving the MainStage window from a 4K display to another display, the window width now properly adjusts to the new display size.
  • Mouse clicks in a plug-in window are no longer passed through to the Patch Browser in Performance mode.
  • Window positions are now properly recalled when opening a saved concert.
  • Parameter text fields are now displayed correctly when the first patch or set is skipped.
  • Text in the Graph Editor now renders properly when the window is resized.

MainStage 3.0.4

New Features and Enhancements

  • Adds auto-assignment profiles for the following MIDI devices:
    • Roland A-49 keyboard
    • Korg Taktile 25 keyboard
    • Korg Taktile 49 keyboard
    • Samson Graphite MD13 controller
    • Novation Launch Control controller
  • The Quick Start Templates are now accessible with VoiceOver
  • It is now possible to adjust sliders in the Mixer when controlling MainStage via screen sharing, Apple Remote Desktop, or other VNC clients.

Stability Improvements

  • MainStage no longer sometimes quits unexpectedly when:
    • Deleting patches from a concert
    • Closing certain concerts

General Improvements

  • Commas are now usable as decimal separators when typing values into controls on the Mixer.
  • Sculpture and ES2 no longer sometimes shift pitch the tails of held notes when releasing other notes and using non-Equal Tempered tunings.
  • Closing a concert now also closes the Musical Typing window.
  • Channel Strip insert slot 15 now displays the correct bypass state when toggled via a mapped Smart Control.
  • Using different audio interfaces for input and output now works more reliably.
  • The Quick Start Templates are now accessible with VoiceOver.
  • Screen Controls mapped to Loopback’s Record Button now reliably display the correct parameter state.
  • The distortion knob is no longer automatically assigned to respond to channel pressure with some controllers in templates that include organ drawbars.
  • Loopback recordings in which the recording is stopped by pressing the spacebar are now reliably retained when played back.
  • MainStage more accurately timestamps incoming MIDI messages, making stuck notes less likely.
  • Playback now reliably loads saved plug-in settings files. 

MainStage 3.0.3

  • Improves stability and reliability, including to resolve these issues:
    • MainStage no longer quits unexpectedly when opening a concert that was created in MainStage 2.x and is missing some content.
    • Resolves an issue in which a concert that was compressed with certain utilities might not load if the concert contained a patch with a forward slash “/” in the name.
    • MainStage no longer quits unexpectedly when loading a concert that contains a multitimbral transform graph.
    • Resolves an issue in which MainStage might quit unexpectedly after downloading content.
  • Resolves an issue that could cause CPU performance spikes and audio dropouts.
  • Fixes an audio-input issue that caused the Record Enable button to be unavailable with some audio interfaces, including the M-Audio Fast Track Pro, M-Audio Plus, Blue Yeti USB mic, Alesis i02 Express, Avid Mbox, and Griffin iMic.
  • Mappings to AppleScript again work properly.
  • Screen Control graphics again properly update when receiving CC64 messages on MIDI channels other than channel 1.
  • It's now possible to map screen controls to the Dr. Octave pedal.

MainStage 3.0.2

New features and enhancements

  • Compatible with Logic Remote v1.0.3.
  • Includes 11 new Drum Kit Designer patches.
  • Significant enhancements to Channel EQ and Linear Phase EQ plug-ins, including:
    • Redesigned, easier-to-use interface that's also accessible within the Smart Controls area.
    • Oversampling option improves high-frequency clarity.
    • Double Precision processing provides more accurate filtering, especially for low frequencies.
    • An option to apply EQ only to stereo left, right, middle, or side signals.
  • There is now a Hide Workspace option in the View menu when working in Edit mode.
  • Playback is now compatible with MP3 and AAC files.
  • Screen controls mapped to the clock now show a dial that updates with each beat.
  • There is now an option to convert an aliased channel strip to a unique copy.
  • There is now a mapping for Chord Display.

Stability and performance

  • Includes several fixes to improve stability, reliability, and performance.
  • Bypassing a multi-output Audio Units instrument plug-in no longer causes MainStage to quit unexpectedly.
  • MainStage no longer quits unexpectedly when the Current Program Number action is assigned to a screen control before other actions.
  • When downloading missing Drummer content, the download progress bars are no longer hidden behind the main window.
  • Concerts now open significantly faster than in any previous version of MainStage.
  • Saving concerts now takes about the same amount of time as in MainStage 2.
  • Fixes an issue in which renaming a concert from the File menu causes playback of Ultrabeat, Playback, and Loopback to stop working until the concert is reloaded.
  • Improves compatibility when opening concerts created in MainStage 2.

Audio/plug-in fixes and improvements

  • Monophonic is now available as a Flex mode in the Playback plug-in.
  • Starting Playback or Loopback no longer cuts off the tails of plug-ins that are already sounding.
  • Playback no longer causes an unexpected jump after using the next/previous marker commands when the marker region is shorter than the snap-to value.
  • Starting Loopback with “Set concert tempo” now always starts the transport as expected.
  • Arpeggiator now reliably continues playing after a patch change if Latch mode is controlled with a sustain pedal.
  • The compressor gain-reduction meter on the channel strip now reliably displays correct values.
  • Playback no longer goes out of phase while playing audio loops.
  • The Vintage Electric Piano instrument plug-in now responds reliably when repeating a note that is already playing.
  • Resolves an issue in which playback of a loop might stop after clearing previously recorded loops from Loopback.
  • Loopback now reliably continues playing after clearing a previous loop.

User-interface fixes and improvements

  • The numbers on the ruler for the Waveform object have been enlarged to improve readability.
  • Includes accessibility improvements.
  • When VoiceOver is used to select an object in the Workspace while in Layout mode, the corresponding Screen Control Inspector is now also selected.
  • In Edit mode, VoiceOver can now be used to work with Smart Controls in the Workspace.
  • VoiceOver now correctly mentions the names of Inspector pane headers.
  • Clicking the Scale Parameter button in the Scale Parameter Graph now closes the graph window.
  • Adds Quick Help for several additional items.
  • Command-Control-F can now be used to enter full-screen mode in MainStage.
  • Pressing the F key while in full-screen mode now reliably activates patch-find mode.

General fixes and improvements

  • Setting a tempo in a patch no longer overrides the saved concert tempo in other patches.
  • Loading a patch onto a parent channel strip now reliably removes the mappings from associated alias patches.
  • Loopback files are now saved with a concert.
  • Duplicating a set that contains one or more channel strips that are used as aliases within patches inside the same set will reliably reference the duplicated set’s copies of the alias, not the original set’s channel strip.
  • It is now possible to reliably copy and paste a 1 x 8 Grouped Drum Pad screen control object.
  • MainStage now shows a warning when deleting a patch that contains a parent channel strip for an alias in another patch.
  • Deleting a channel strip now reliably changes focus on the next channel strip in the mixer.
  • The mapping for the Output Volume knob in the Lead Vox & 1 Backing Track template now works as expected.
  • Deleting a pedal from Pedalboard now reliably removes associated Smart Controls mappings.
  • There is now an option in the Concert Inspector to “Send unused program Changes to Channel Strips”.
  • Incoming MIDI clock is now reliably routed to external MIDI channel strips.
  • Saving a channel strip of a different type now reliably opens the correct default location.
  • Mapping actions via the Action menu now works reliably.
  • It is now possible to switch to Layout mode even if the cursor is editing text in a text object.
  • Assigning the output of an external instrument to stereo now works as expected.
  • The Drum Concerts template now plays at the assigned tempo.
  • Changing patches while using the sustain pedal reliably releases previously played notes.
  • It is now possible to edit parameters on screen controls that are mapped to parameters representing the current state of a control.
  • The icon assigned to an external channel strip is now reliably saved and recalled with a patch.
  • Switching to a patch that contains a screen control mapped to an external instrument channel strip now reliably transmits its saved value.
  • Changing patches reliably sends expression values for an external instrument channel strip on the selected channel.
  • Audio meters work as expected after the view mode is changed.
  • The Master Tuning control is now smoother and more responsive.
  • Sustain pedal objects now work reliably with user-defined CC messages.
  • The “Reset to Saved” preference works reliably with screen controls mapped to hardware rotary encoders.
  • The Reset/Compare action works reliably with Smart Controls.
  • MainStage reliably shows input meter activity for even-numbered inputs.
  • The Metronome Output preference no longer changes unexpectedly when loading a concert.
  • Changing the Color attribute for an Output or Master channel strip now works as expected.
  • A channel strip with a scaling curve applied no longer outputs audio when the fader is at its minimum position (-∞).
  • Smart Controls objects are now highlighted when selected.
  • Improved behavior when browsing legacy Jam Pack content.
  • Smart Controls mapped to bypassed plug-ins no longer appear to be disabled in Performance mode.
  • Incoming MIDI is no longer converted to channel 1 if there is a pitch bend object in the patch.

MainStage 3.0.1

Stability and performance

  • Resolves graphics issues when switching to full screen or Performance Mode with ATI graphics hardware.
  • Includes various fixes for improved stability and reliability.
  • Resolves an issue in which plugging an Apogee GIO into the computer while another MIDI controller was plugged in caused MainStage to quit unexpectedly.
  • Resolves an issue in which, under certain circumstances, playing notes in the Arpeggiator could cause CPU spikes.
  • There are several improvements to reduce the amount of MIDI jitter, resulting in better responsiveness.

General

  • Includes several changes that improve the reliability of content downloads.
  • After a channel strip output has been set from an Aux to No Output, Undo now properly restores the output routing to the Aux.
  • Resolves an issue in which a patch that contained an alias channel strip would not play all effects in some cases.
  • The Quickstart Keyboard template concert now loads the correct EXS24 presets when opened while the Vocal and Backing Tracks template concert is already open.
  • Resolves an issue in which performing Undo after deleting a Patch from the Patch List incorrectly muted the Patch’s channel in the Mixer.
  • When a new Patch is created, the MainStage interface now properly maintains focus on the Patch.
  • Fixes an issue in which audio sent to Auxes might be cut off when switching Patches while holding notes.
  • Fixes an issue in which the Patch Browser sometimes did not display the full path when scrolling with the cursor.
  • Double-clicking on a skipped Set now un-skips it.
  • Double-clicking on a collapsed set in the list now reveals it.
  • Resolves an issue in which attempting to change the order of MIDI plug-ins on a channel strip prevented subsequent changes to the order of both audio and MIDI plug-ins until the concert was reloaded.
  • A meter mapped to channel level in Smart Controls now shows level as expected.
  • Scrolling within text boxes now correctly follows the system Natural Scrolling setting.
  • Fixes an issue in which opening a saved concert from All Concerts or My Concerts in the New Projects dialog opened the concert as “Untitled”.
  • Resolves an issue in which, when importing a Patch that included an Output channel strip, MainStage displayed a dialog indicating there were not enough available channels.
  • It is now possible to send MIDI events on multiple channels from an external instrument channel strip.

Plug-ins

  • Resolves an issue in which CPU spikes might occur when bypassing or enabling plug-ins while playing.
  • Fixes an issue in which starting playback of the Ultrabeat sequencer could cause CPU spikes.
  • Resolves an issue in which there might be a slight hesitation when Playback was triggered.
  • The metronome is now audible as soon as it is activated from Loopback.
  • Undo after recording in Loopback now works as expected.
  • Fixes an issue in which there might be intermittent dropouts in concerts containing several songs that use multiple instances of Playback.
  • Resolves an issue in which plug-in side chain settings were not saved with Patches.
  • Includes several improvements to make renaming Playback markers easier.
  • Resolves an issue in which a Loopback instance inserted at the Concert level would stop playing when switching between Patches.
  • Resolves an issue in which the changing the MIDI channel of the Modulator out in the Scripter plug-in had no effect.
  • The plug-in sidechain menu now correctly list the inputs available for the current patch.
  • Resolves an issue in which bypassing an instrument while playing notes into it caused stuck notes.

Information about products not manufactured by Apple, or independent websites not controlled or tested by Apple, is provided without recommendation or endorsement. Apple assumes no responsibility with regard to the selection, performance, or use of third-party websites or products. Apple makes no representations regarding third-party website accuracy or reliability. Risks are inherent in the use of the Internet. Contact the vendor for additional information. Other company and product names may be trademarks of their respective owners.

Дата публикации: Aug 31, 2017

support.apple.com

MainStage 3 По Apple Inc.

MainStage 3 позволит вам взять Mac с собой на сцену. Полноэкранный интерфейс, оптимизированный для живых выступлений, полный контроль оборудования и обширная коллекция плагинов и звуков, полностью совместимых с Logic Pro X.

Идеально для живых выступлений• Выступайте на сцене, используя более 80 инструментов, эффектов и плагинов MIDI, работайте с плагинами Audio Unit.• Добавьте собственные звуки из Logic Pro X и GarageBand — возьмите свою студию на сцену.• Поддержка панели Touch Bar на компьютерах MacBook Pro обеспечивает удобство редактирования и управления макетом рабочего пространства и процессом выступления.• Объединяйте в одном фрагменте (патче) инструменты и живой звук, например клавишные и вокал.• Переключайтесь между фрагментами (патчами) без прерывания звука и фермат.• Создавайте сложные фрагменты (патчи) клавишных, применяя разделения и слои, Arpeggiator и другие плагины MIDI.• Выступайте со стерео или многоканальными фонограммами, используя плагин Playback.• 64-битная архитектура использует всю оперативную память системы для сложных сэмплированных инструментов.

Управляйте оборудованием• Подключайте любимое оборудование и используйте его для выступления и управления плагинами. • Пользуйтесь USB-совместимыми MIDI-контроллерами: клавишными, педалями и барабанными пэдами.• Мгновенно настраивайте разнообразное оборудование благодаря автоматическому распознаванию устройств.• Быстро назначайте кнопки и фейдеры контроллера экранным элементам управления.

Создано для сцены• Настраиваемый полноэкранный интерфейс отображает только то, что вам нужно во время выступления.• Функция Smart Controls позволяет настраивать экранные элементы управления для каждого фрагмента.• Дисплей Mac виден издалека благодаря высокой контрастности и полноэкранному интерфейсу.

Плагины инструментов• Играйте на классических синтезаторах в стиле 70-х и 80-х годов, используя Retro Synth.• Играйте на реалистичных моделях легендарных клавишных с Vintage B3, Vintage Electric Piano и Vintage Clav.• Испытайте вдохновение с обширной коллекцией аналоговых, волновых, операторных, аддитивных, гранулярных, спектральных и физических синтезаторов.• Используйте множество сэмплированных инструментов или создавайте новые с помощью EXS24 Sampler.• Превратите свой аппаратный синтезатор в сэмплированный инструмент с помощью нового плагина Auto Sampler.

Плагины MIDI• Создавайте интересные композиции на основе простых мелодий, используя девять плагинов MIDI.• Мгновенно превращайте простые аккорды в богатые гармонии с Arpeggiator.• Сыграйте одну ноту и запустите заранее заданную последовательность аккордов с Chord Trigger.• Исполните партию и транспонируйте ноты в другую тональность, используя Transposer.

Оригинальные звуковые эффекты• Исполняйте свои композиции в реалистичных акустических пространствах с конволюционным ревербератором Space Designer.• Используйте эффекты ленточных, мульти-тап и стереодилеев.• Создайте идеальный микс, используя множество эквалайзеров, динамических процессоров и других инструментов микширования.

Для гитары и бас-гитары• Создавайте собственные аппаратные модели для гитары и бас-гитары с функцией Amp Designer, используя классические и современные усилители, аппаратные системы и микрофоны.• Создайте собственный набор педалей Pedalboard из коллекции эффектов, таких как дилей, дисторшн и модуляция.• Открывайте полноэкранный тюнер, чтобы быстро настроить инструмент.

Медиатека звуков Sound Library• Более 1800 Патчей инструментов и звуковых эффектов.• Более 750 тщательно сэмплированных инструментов.• 4600 Apple Loops в современных танцевальных и электронных жанрах.

Минимальные системные требования• Требуются 64-разрядные плагины Audio Unit.• 6 ГБ свободного места на диске для минимальной установки / 57 ГБ для полной установки медиатеки звуков Sound Library.

22.09.2017 | Версия : 3.3.2 | Размер : 1,1 GB • Исправлена ошибка, приводившая к неожиданному завершению программы MainStage после редактирования цвета фона или использования команды группирования в режиме Layout.• Время затухания в плагине Loopback увеличено до 60 секунд.• Исправлена ошибка, которая могла препятствовать доступу к окну настроек.

Обновления, представленные в версии 3.3• Обновленный интерфейс.• Поддержка панели Touch Bar на MacBook Pro позволяет выполнять наиболее часто повторяемые действия, пользуясь настраиваемыми командами кнопок.• Играйте на виртуальных инструментах на панели Touch Bar, используя ее в качестве музыкальной клавиатуры с клавишами фортепиано или в режиме выбора лада.• Используйте Touch Bar для создания битов на панелях ударных, управляя силой и повтором ноты.• Улучшенное стереопанорамирование расширяет возможности управления и отдельной настройки стереосигналов.• Напрямую назначайте виртуальные инструменты источниками боковых цепей.• Направления шин теперь отображаются в меню боковых цепей плагинов.• Плагины MIDI можно использовать для создания оригинальных конфигураций параметров плагинов.• Новый плагин Loudness Meter поддерживает измерение громкости аудиосигнала в единицах LUFS.• Поддержка Logic Remote 1.3.2; возможность использования кабеля Lightning — USB для проводного подключения к компьютеру Mac.

26.04.2017 | Версия : 3.3 | Размер : 1,1 GB • Обновленный интерфейс.• Поддержка панели Touch Bar на MacBook Pro позволяет выполнять наиболее часто повторяемые действия, пользуясь настраиваемыми командами кнопок.• Играйте на виртуальных инструментах на панели Touch Bar, используя ее в качестве музыкальной клавиатуры с клавишами фортепиано или в режиме выбора лада.• Используйте Touch Bar для создания битов на панелях ударных, управляя силой и повтором ноты.• Улучшенное стереопанорамирование расширяет возможности управления и отдельной настройки стереосигналов.• Напрямую назначайте виртуальные инструменты источниками боковых цепей.• Направления шин теперь отображаются в меню боковых цепей плагинов.• Плагины MIDI можно использовать для создания оригинальных конфигураций параметров плагинов.• Новый плагин Loudness Meter поддерживает измерение громкости аудиосигнала в единицах LUFS.• Поддержка Logic Remote 1.3.2.

11.05.2016 | Версия : 3.2.4 | Размер : 1,1 GB В этом обновлении исправлены ошибки, влиявшие на общую стабильность и производительность работы.

ru.formidapps.com

Использование Mainstage как Looper : Ask.Audio

Многие художники в эти дни используют Mainstage за стойку тонов и играть минусовки для поддержки группы. Есть и другие, однако, что начали использовать Mainstage как живой цикла машины. Жить цикла существенно записи живых принять, а затем наложение более принимает в качестве предыдущего принимать петли в фоновом режиме.

Жить цикл интересная форма искусства, когда сделано хорошо, и может быть раздражающим, когда артист не знает, как выполнять в убедительным способом. Когда куски петлей, бесконечное повторение может быть решетки. Мы собираемся исследовать некоторые способы использования Mainstage жить, чтобы добавить некоторую гибкость, чтобы жить по замкнутому кругу.

Получение Концерт Ready - Создание элементов управления

Для начала, мы собираемся поместить все контроллеры, которые мы хотим использовать в макете экрана. В этом случае, я собираюсь создать макет с кнопками, которые соответствуют моим Axiom Pro. Кнопки все равно будет работать в Mainstage окно, так что вы можете следовать вдоль.

Шаг 1:

Создайте новый концерт (с помощью клавиатуры Starter из шаблона выбора работает прекрасно), назовите его жить циклы, и открыть макет экрана.

Шаг 2:

Добавить 9 кнопок на экран телефона расположение просто перетащить их из экрана управления палитры ниже расположения экрана:

Шаг 3:

Назначение кнопок, так что они соответствуют кнопкам на геймпаде. Если у вас нет контроллера, то пропустите этот шаг. Мы просто выберите кнопку, выберите назначение на инспектора, и прикоснуться к кнопке, мы хотели бы использовать на наш контроллер. Убедитесь в том, чтобы включить кнопку Назначить с, когда все кнопки были назначены.

Шаг 4:

Теперь приведите в 3 сигнала управления из палитры экрана управления.

Это хорошее место для начала. Мы можем добавить еще позже.

Получение окно редактирования готовы

Теперь нам нужно, чтобы начать получать наши окно редактирования готовы. Мы будем создавать плагины замыкания на концерте уровне, а затем попробовать их на патч уровне.

Шаг 1:

Перейдите на вкладку редактирования, затем выберите Живой концерт петлителя.

Шаг 2:

В районе канала полос, создать 3 вспомогательных, нажав в верхнем правом углу канала полос.

Шаг 3:

Заходим в настройки полосы канала для каждого вспомогательного и выберите Сброс Газа канала. Использование автобусов 3-5 за их вклад и поместите замыкания плагин на каждый вспомогательный. Включите объемы полосе канала до 0 дБ

Шаг 4:

На каждом замыкания, выбор передач в верхнем правом углу замыкания, а также выбрать темп набора концерт После первого дубля.

Это способ, чтобы определить, насколько быстро наш концерт по длине нашего первого дубля.

Шаг 5:

Поверните оснастку управления всех шлейфов в выходные и убедитесь, что синхронизация установлена ​​мультяшек

Шаг 6:

Нажмите на сигнал управления в рабочей области. В инспектор управления экраном ниже, назначить сигнал для каждого петлителя.

Шаг 8:

Теперь мы собираемся присвоить верхний ряд кнопок в рабочей области в первом замыкания. Назначение кнопок следующим образом:

Левый кнопки: Aux 3

Средняя кнопка: Aux 3

Правой кнопке: неназначенный

Повторите эти действия для других плагинов, а также замыкания.

Идем дальше и переименовать вспомогательного персонала на 1 Loop, 2 и 3.

Шаг 9:

К первым патчем ниже Онлайн Looper концерт, и создать три новых аудио полосы канала.

Шаг 10:

Установите выходов автобусов, которые коррелируют с 1 Loop, 2 и 3, и Отключение них.

Будьте уверены, дважды щелкните в нижней части аудио каналов и переименовать их в 1 Loop, 2 и 3.

Шаг 11:

Нажмите на правую кнопку в нашем рабочем пространстве, и назначить их для отключения каждого из каналов мы имеем в нашем патче. Это будет тем воротам, которые питает наш голодный петлители.

Большие испытания

Как это работает петлителя для серьезных живых петлителя. Этот метод работает лучше всего, если есть канавки звука происходит через ООН приглушенный первый петлителя и записи срабатывает точно в мрачный.

Паз продолжается до тех пор мы попали записи кнопку, которая включает функцию записи с, но оставляет цикл игры. Это задает темп концерта, который держит наши другие петлители в ногу.

С первого канала ООН приглушенные с записью отключено, музыкант все еще может накормить полосы канала без записи поверх ранее записанного слоя.

Наложенный слои могут быть добавлены на двух других петлители ООН-отключение канала, а затем удар рекорд, когда придет время. Нажатие запись снова создаст следующий индивидуальный цикл, и все равно будет во времени.

На Loop 2 и 3, попробуйте создать больше петель, ожидая, чтобы включить кнопку записи отступить после привлечения его. Это позволит сделать живой кусок кажется меньше повторов.

Чтобы очистить петли и сбросить темп значение концерт, нажмите пробел на клавиатуре компьютера, а рабочее пространство выбрано. Его полезно иметь основные транспортные управления, созданной для контроля Mainstage для этой цели.

Добавление эффектов

Для добавления реверберации в петлю материал, не забудьте отправить из вспомогательного, а не полосы канала Thats в патче. Таким образом, петли материал будет обрабатываться независимо от художников использования полосы канала в одиночку или петли. Когда замыкания настроен так, замыкания и проверяет входящий сигнал в то время как цикл, что он записал, как хорошо.

Эффекты, которые применяются в качестве вставки на полоски patchs канал пойдет на Loopback, но посылы не будет петлей. Один умный способ добиться интересного эффекта петлю, чтобы сигнал отправки реверберации в полосе канала, где она звучит пышной, то цикл этого материала. Когда цикл занимается и сигнал перестает прохождения полосы канала, он может быть обработан по-разному в Aux.

В следующий раз хорошо изучить использование замыкания с документами, темп и фиксированной петли!

* Лук *

ask.audio

Apple выпустила Logic Pro X и MainStage 3 для Mac

Apple объявила о выходе музыкального пакета Logic Pro X. Несмотря на то, что для людей, далёких от звукозаписи, это известие не особо коснется, профессионалы, скорее всего, захотят узнать, что же нового компания приготовила в новой версии программы.

«Logic Pro X — самая совершенная версия Logic. Новые мощные инструменты для профессионального создания музыки, обработки и микширования звука встроены в современный интерфейс для быстрого получения качественных результатов и удобной работы, где бы вы ни находились. Logic Pro X включает огромную коллекцию музыкальных инструментов, эффектов и циклов — всё, что нужно для создания отличных композиций».

Logic Pro X получил новый удобный интерфейс, позволяющий объединять несколько дорожек, создавать сложные многослойные инструменты и управлять несколькими плагинами и параметрами одним движением. В программе стало проще перемещать фрагменты композиций, благодаря новой функции Arrangement Markers, а усовершенствованный микшер предусматривает возможность легко перемещать, копировать и пропускать вставку каналов.

Некоторые особенности Logic Pro X для Mac:

Профессиональное создание музыки

  • Исправляйте рассогласованные вокальные партии и изменяйте мелодии записанных дорожек с функцией Flex Pitch.
  • Легко управляйте размером и темпом любой записи с функцией Flex Time.
  • Записывайте, добавляйте и удаляйте фрагменты одной или нескольких дорожек.
  • Организуйте дубли в папки и легко создавайте компиляции с функцией Quick Swipe Comping.
  • Мгновенно автоматизируйте запись для любой линейки канала и параметра плагина.
  • Сочиняйте и микшируйте музыку из любой части комнаты с Logic Remote на iPad.
  • 64-разрядная архитектура поддерживает большие проекты, содержащие сотни дорожек и сэмплированных инструментов.

Ударные инструменты

  • Создавайте дорожки ударных к вашей песне с виртуальным приглашённым исполнителем Drummer.
  • Выбирайте любого из 15 барабанщиков, которые задают ритм и исполняют миллионы уникальных вариаций.
  • Постройте собственную ударную установку с функцией Drum Kit Designer, используя обширную коллекцию глубоко сэмплированных, профессионально микшированных малых барабанов, том-томов, больших барабанов, хай-хетов и тарелок.
  • Создавайте электронные ударные партии с функцией Ultrabeat.

Клавишные и синтезаторы

  • Мгновенно превращайте простые аккорды в богатые гармонии с функцией Arpeggiator.
  • Создавайте интересные композиции на основе простых мелодий, используя девять плагинов MIDI.
  • Создавайте классические дорожки синтезаторов в стиле 70-х и 80-х годов, используя функцию Retro Synth.
  • Играйте на реалистичных моделях старинных клавишных с функциями Vintage B3, Vintage Electric Piano и Vintage Clav.

Оборудование для гитары и бас-гитары

  • Создавайте собственные рифы на гитаре и бас-гитаре с функцией Amp Designer, используя классические и современные усилители, динамики и микрофоны.
  • Настройте собственную педаль Pedalboard из коллекции напольных эффектов задержки, искажения и модуляции.

Оригинальные звуковые эффекты

  • Используйте большой выбор эффектов Multi-Tap, старой плёнки и стереозадержки.
  • Добавьте своим дорожкам динамизма с различными эффектами модуляции.
  • Создайте идеальный микс, используя множество эквалайзеров, динамиков и других инструментов микширования.

Медиатека звуков Sound Library

  • Более 1500 фрагментов инструментальных и звуковых эффектов.
  • Более 800 сэмплированных инструментов.
  • 3600 циклов Apple Loops в современных танцевальных и электронных жанрах.

Совместимость

  • Расширьте свою медиатеку инструментов и эффектов с совместимыми плагинами Audio Units сторонних разработчиков.
  • Импортируйте и экспортируйте файлы XML для поддержки рабочих процессов Final Cut Pro X.
  • Экспортируйте и публикуйте свои песни прямо в SoundCloud

Помимо самого Logic Pro X обновилось и приложение MainStage, которое позволяет работать с подложкой и шаблонами для выступления. Минимальные системные требования для Logic Pro X – 4 Гб оперативной памяти, OS X 10.8.4 или более поздней версии и не менее 5 Гб свободного места на диске. Стоимость приложения составляет 6 490 рублей.

Скачать Logic Pro X можно в Mac App Store по этой ссылке, MainStage – по этой.

]]>

Присоединяйтесь к нам в Twitter, ВКонтакте, Facebook, Google+ или через RSS, чтобы быть в курсе последних новостей из мира Apple, Microsoft и Google.

]]>

www.macdigger.ru

Основные Mainstage Учебник - Использование In-Ear мониторах с MainStage : Ask.Audio

Одна из самых больших проблем, которые группа лиц слышит себя на сцене и защитить себя от потери слуха, особенно, когда они идут от места к месту и в каждой комнате может звучать иначе. Другой вопрос, имеет дело с FOH (перед домом) звук человека, работа не только делает вас великолепно звучат из передней, но и на сцене. Много раз по ходу шоу, вы услышите кто-то сказал «Могу ли я получить больше" инструмент вставки / вокал / ME! "Здесь. Я всегда считал это отвлекает от выполнения полос, а также может сделать вашу аудиторию почувствовать себя "Поток-шоу" не так хорошо.

После нескольких лет борьбы с этим с моей собственной группы Рифма глаз , я экспериментировал больше с MainStage. Мы уже использовали MainStage, чтобы вызвать образцы, мои звуки клавиатуры и т.д. Так почему бы не иметь микс, который мы все могли бы наслаждаться от песни к песне? Я тоже в конечном итоге потери моего бас стенде, спину благодарит меня за!

Мой этапе установки. Очень "Гедди Ли" Я знаю!

Первые 2 показывает, что мы делали было звука мужчины дают комментарии типа "вы выиграли? Т петь так громко, и будет играть сдерживает", "что ... то вы не доверяете моим т смесей"? и т.д. Но ... как только мы убедили их, доверять нам и начал играть, вы могли видеть чувство облегчения. Здоровый человек может на самом деле пользоваться смешивания музыки для аудитории, а не беспокоиться о группе. А здесь? С еще большей выгоды. Только звук, идущий со сцены было барабанов, что делает здоровый человек? С работы еще проще. Как я уже говорил, нет баса установка, как и я в прямом плате из моей головы басовый усилитель и мой гитарист сталкивается со своими 2x12 усилитель, как монитор так, он все еще может сделать контролируемой обратной связи и не чувствовать отключен от усилителя / гитара отношения, которые Очень важно это? с звуком. Если у вас? Используете большие 4x12 кабины, вы всегда можете сделать стороне стирки.

Теперь, как мы получили смесей монитора? Первым шагом будет выяснить, сколько каналов вы используете, и разделить эти сигналы с XLR сплиттер от нее? С источником. Сигнал посылается затем FOH и в нескольких ввода / вывода звука карты. Мы используем MOTU Путешественник с 8 входами.

XLRSplitter

MOTU звуковая карта, усилитель для наушников, Г. К. Bass Amp глава

Есть 2 вокалистов, которые занимают каналы 1 и 2. Гитарист использует усилитель Джонсон который имеет стерео выходы XLR и это занимает каналы 7 и 8. Мой басовый усилитель голова DI для FOH, но получить его в канал 6 от звуковой карты, я использовал его? С FX SEND, который также дал мне руки на регулятор громкости.

Барабаны, как обычно, интересные головоломки, чтобы иметь дело с! (Если бы использовать это слово conun-DRUM!) Мы использовали каждый канал, кроме трех на звуковую карту. Так что же вы делаете? Два накладных расходов и удар? Kick, малый барабан, и одна над головой? После долгих экспериментов, мы решили использовать Глинн Джон? С методом микрофонов барабаны с небольшими вариациями, так как метод обычно включает в себя 4 микрофонов. Один микрофон на удар, один микрофон возвышаться ловушку, а третий близкий микрофон в правое плечо барабанщика и равном расстоянии от сети как первый микрофон над головой была. В противном случае, вы получите постепенного вопросы! Используя 2 барабанах палочки для измерения расстояния является хорошим началом. Накладные вводились в каналах 3 и 4 (это также фантомное питание) и удар был 5 канал. Звук прекрасно работает для нас, и мы можем услышать все хорошо.

Наконец, звуки клавиатуры и образцы были все в MainStage и может быть отправлен на наш в ушные мониторы, а также FOH. Что приводит нас к несколько разделе продукции. Звук MOTU Путешественник карта имеет 8 выходов. Каналы 1 и 2 были использованы для корма клавиатуре звуки FOH. Но каналов от 3 до 8 были использованы в качестве стерео посылает к каждому из наших усилителей для наушников и позволила независимым смесей монитора. Так как мы "проводной" с нашими наушниками, бас и гитара кабелей, мы взяли термоусадочной трубки и положил наш кабеля наушников и гитарного кабеля вместе. Мы также убедились, иметь резервные копии тоже! Что касается в ушные мониторы мы выбрали, это действительно личное предпочтение, но барабанщик и я, мы оба любим Westone UM3-X за это? С гладкой конца вниз. Электронные друзья инженер и поклонники группы сделали нас обычай усилители наушников на основе " дизайн Чу Мой ".

Теперь .. MainStage настройка! Кроме каналов для моей клавиатуре звуки, я установка 8 каналов для наших VOX / инструментальных входа и 3 шинами групп для каждого из наших выход на наушники смесей. Кроме того, необходимо быть осторожным, чтобы фейдер каждого канала вниз, в противном случае FOH получите, что звук тоже! Единственный звук FOH нужно будет получить это клавиатура. Вы можете увидеть каждое имя лица автобусе отправить.

Каждый канал был присвоен 3 шины посылает и установлен в "предварительной" отправить. Отправить цвет изменится с голубого на зеленый.

Одна очень важная вещь, чтобы рассмотреть с-вкладыши мониторов является наличие ограничителя в противном случае вы рискуете повредить уши. Большинство беспроводных в уши эту защиту, но поскольку мы используем пользовательские усилители наушников, мы добавили ограничители на выход автобусов. Каждый канал может быть индивидуально EQ? Г, сжатые, и т.д. для миксов тоже.

Каждая группа будет иметь различные установки, но вы должны иметь возможность использовать то, что я? Вам предоставлено в качестве отправной точки. Мы также экспериментировали с задержкой эффектов и передача некоторых из тех, с FOH. И еще один момент здоровый человек выиграл? Т придется беспокоиться о! Так делают эту установку, мы находим, что не только вы становитесь жесткий игрок с группой, но вы также можете репетировать гораздо дольше, с резким снижением объема. Ясность также довел до полосы смесей и певцы штамм менее пытается петь возвышаться группы. Каждая песня может быть настроен, чтобы ваши предпочтения тоже. Держите Rocking!

Чтобы узнать больше о том, как настроить и использовать Mainstage для всех ваших потребностей живого исполнения проверить Mainstage учебники здесь.

ask.audio

MainStage 3.3.2 для Mac OS скачать бесплатно

MainStage 3 позволит вам взять Mac с собой на сцену. Полноэкранный интерфейс, оптимизированный для живых выступлений, полный контроль оборудования и обширная коллекция плагинов и звуков, полностью совместимых с Logic Pro X. Идеально для живых выступлений
  • Выступайте на сцене, используя более 80 инструментов, эффектов и плагинов MIDI, работайте с плагинами Audio Units.
  • Добавьте собственные звуки из Logic Pro X и GarageBand — перенесите свою студию на сцену.
  • Объединяйте в одном фрагменте инструменты и живой звук, например клавишные и вокал.
  • Переключайтесь между фрагментами — без пауз и обрезки дорожек.
  • Создавайте сложные фрагменты клавишных, применяя разделения и слои, Arpeggiator и другие плагины MIDI.
  • Выступайте со стереофонограммами из нескольких дорожек, используя плагин Playback.
  • 64-разрядная архитектура использует всю оперативную память системы для сложных сэмплированных инструментов.
Управляйте оборудованием
  • Подключайте любимое оборудование и используйте его для выступления и управления плагинами.
  • Пользуйтесь контроллерами USB и MIDI: клавишными, педалями и барабанами.
  • Мгновенно настраивайте разнообразное оборудование благодаря автоматическому распознаванию устройств.
  • Быстро назначайте аппаратные кнопки и регуляторы экранным элементам управления.
Создано для сцены
  • Настраиваемый полноэкранный интерфейс отображает только то, что вам нужно во время выступления.
  • Экранные элементы управления адаптируются для каждого фрагмента благодаря функции Smart Controls.
  • Функция Smart Controls обеспечивает удобные динамичные элементы управления, которые меняются для каждого фрагмента.
  • Экран Mac виден издалека благодаря высокой контрастности и полноэкранному интерфейсу.
Плагины инструментов
  • Играйте на глубоко сэмплированных, профессионально микшированных и полностью настраиваемых ударных установках в Drum Kit Designer.
  • Исполняйте электронные ритмы с драм-машиной Ultrabeat.
  • Играйте на классических синтезаторах в стиле 70-х и 80-х годов, используя функцию Retro Synth.
  • Играйте на реалистичных моделях старинных клавишных с функциями Vintage B3, Vintage Electric Piano и Vintage Clav.
  • Испытайте вдохновение с обширной коллекцией синтезаторов, которые моделируют синтез аналоговых и таблично-волновых данных, частотных модуляций и физических моделей.
  • Используйте и создавайте широкий набор богато сэмплированных инструментов с функцией EXS24 Sampler.
Плагины MIDI
  • Создавайте интересные композиции на основе простых мелодий, используя девять плагинов MIDI.
  • Мгновенно превращайте простые аккорды в богатые гармонии с функцией Arpeggiator.
  • Сыграйте одну ноту и запустите заранее заданные аккорды с Chord Trigger.
  • Исполните фрагмент и преобразуйте ноты в другую гамму, используя Transposer.
Оригинальные звуковые эффекты
  • Исполняйте свои композиции в реалистичных акустических пространствах с программным ревербератором Space Designer.
  • Используйте большой выбор эффектов Multi-Tap, старой плёнки и стереозадержки.
  • Добавьте своим дорожкам динамизма с различными эффектами модуляции.
Оборудование для гитары и бас-гитары
  • Создавайте собственные рифы на гитаре и бас-гитаре с функцией Amp Designer, используя классические и современные усилители, динамики и микрофоны.
  • Настройте собственную педаль Pedalboard из коллекции напольных эффектов задержки, искажения и модуляции.
Медиатека звуков Sound Library
  • Более 1500 фрагментов инструментальных и звуковых эффектов.
  • Более 800 тщательно сэмплированных инструментов.
  • 30 фрагментов звучания ударных установок и электронных драм-машин.
  • 3600 циклов Apple Loops в современных танцевальных и электронных жанрах.

Что нового:

Version 3.3.2:
  • Исправлена ошибка, приводившая к неожиданному завершению программы MainStage после редактирования цвета фона или использования команды группирования в режиме Layout.
  • Время затухания в плагине Loopback увеличено до 60 секунд.
  • Исправлена ошибка, которая могла препятствовать доступу к окну настроек.
Обновления, представленные в версии 3.3
  • Обновленный интерфейс.
  • Поддержка панели Touch Bar на MacBook Pro позволяет выполнять наиболее часто повторяемые действия, пользуясь настраиваемыми командами кнопок.
  • Играйте на виртуальных инструментах на панели Touch Bar, используя ее в качестве музыкальной клавиатуры с клавишами фортепиано или в режиме выбора лада.
  • Используйте Touch Bar для создания битов на панелях ударных, управляя силой и повтором ноты.
  • Улучшенное стереопанорамирование расширяет возможности управления и отдельной настройки стереосигналов.
  • Напрямую назначайте виртуальные инструменты источниками боковых цепей.
  • Направления шин теперь отображаются в меню боковых цепей плагинов.
  • Плагины MIDI можно использовать для создания оригинальных конфигураций параметров плагинов.
  • Новый плагин Loudness Meter поддерживает измерение громкости аудиосигнала в единицах LUFS.
  • Поддержка Logic Remote 1.3.2; возможность использования кабеля Lightning — USB для проводного подключения к компьютеру Mac.

Снимки экрана:

  • Версия: MainStage 3.3.2
  • Разработчик: Apple Inc.
  • Системные требования: Apple Mac с процессором Intel
  • Язык интерфейса: Английский, Испанский, Китайский, Немецкий, Французский, Японский
  • Таблетка: Не требуется
  • Размер: 1.14 GB
  • View in Mac App Store

NitroFlare:
DOWNLOAD FILE

macx.ws


Смотрите также